Upside Upside arrow Upside
Hoe kies je een webontwikkelaar

Hoe kies je een webontwikkelaar die bij je past?

Ron Geertsma quote
Ron geertsma Partner

Gepost op

Daar zaten we (zonder de naam te noemen): aan tafel bij de directeur en tevens de oprichter van een prominent b2b-bedrijf. Het was ruim 20 jaar geleden dat hij het bedrijf had opgericht. Hij was succesvol en wist precies wat goed was voor zijn bedrijf.

Inmiddels had hij een aantal “websitebouwers” versleten. Hij was niet tevreden met de huidige en daarom zaten Sander en ik aan tafel.

Zoals altijd probeerden we aan de hand van vragen te ontdekken wat de situatie was, waarna we onze ideeën voor een nieuwe website op tafel legden. Er was geen vuiltje aan de lucht, totdat we de volgende vraag kregen:

“In al die jaren heb ik tientallen verschillende bureau’s gesproken. Allemaal adviseren ze mij iets anders. Hoe weet ik dat jullie het beste bij mij passen?”

En toen kwam het besef: er wordt zo veel geroepen in de wereld van online, hoe weet je als ondernemer wie er bij je past? Ook al weten wij dat onze ideeën het beste voor zijn bedrijf zouden zijn, hij weet niet wie hij moet geloven.

Een testrit zou ideaal zijn

Er moesten bewijzen op tafel komen. We wisten dat de directeur verkocht zou zijn zodra hij onze samenwerking zou ervaren. Maar daar zat nou net het probleem. Hij zou niet met ons in zee gaan voordat hij zeker van zijn keuze was. Aan de andere kant gaan wij niet aan het werk zonder de opdracht binnen te hebben.

Terugdenkend aan eerdere kennismakingsgesprekken herkenden we dit dilemma steeds vaker. Het was tijd voor verandering. We waren toe aan een methode die zowel gunstig voor ons als voor de potentiële opdrachtgever zou zijn.

En zo ontstond Roadmapping.

Roadmapping is samenwerken, in het kort

Roadmapping is een sessie van twee a drie uur waarin er wordt samengewerkt. aan een klein project: het ontwikkelen van een strategie om de nieuwe website op te baseren. We ontdekken aan de hand van doelen wat de stip op de horizon is waar we naartoe werken. Vervolgens doen we vanuit daar stappen terug en kunnen we bepalen hoe we succes kunnen bereiken voor het bedrijf. Daardoor kunnen we ook redelijk goed inschatten wat de (financiële) potentie is van een website. Pas daarna stellen we een offerte op voor een nieuwe website.

Win-win

Je ervaart als opdrachtgever hoe het is om met ons samen te werken. Bovendien weet je wat een nieuwe website kan opleveren en heb je een solide plan voor het project in handen. Aan de andere kant hebben wij onze expertise kunnen laten zien zonder daarvoor gratis werk weg te geven.

Als opdrachtgever kan je inschatten of een samenwerking met ons gunstig is voor jouw bedrijf. Je minimaliseert het risico: als we toch geen match zijn, heb je een toch een plan dat je kan laten uitvoeren bij een ander bureau. Wij krijgen een klein bedrag betaald voor de roadmapsessie, dus niemand hoeft ergens wakker van te liggen.

In de praktijk

Sinds we de roadmapmethode hanteren, hebben we meer vertrouwen kunnen creëren bij onze opdrachtgevers. Ik zal niet zeggen dat nu alle opdrachten door zijn gegaan, maar dat is ook niet ons doel. We willen ontdekken of we een goede match zijn.

Zelfs als de samenwerking na de roadmap stopte, waren zo goed als alle potentiële opdrachtgevers blij dat ze voor Roadmapping hebben gekozen. Ze hielden er minimaal een waardevol plan aan over waarmee ze een volgende stap konden zetten.

Als je geïnteresseerd bent in eerst de potentie van een nieuwe website (en een samenwerking) voor jouw bedrijf ontdekken voordat je een offerte krijgt, nodig ik je uit om verder te lezen op deze roadmappagina.

Nog steeds hongerig?

Sluit je aan bij onze mailgroep en wij vertellen je al onze geheimen als het gaat om online succes. We beloven je niet te spammen.