Met deze kleine verandering verhoog je de conversie van je website

Ron Geertsma
Ron Geertsma - Leestijd: 3 min.
Ron schrijft

Soms kan een kleine verandering voor grote resultaten zorgen. Een hefboomeffect. 

Ik hou ervan om met weinig energie veel te bereiken. Het laaghangende fruit. De quick wins.

In ons vakgebied zijn er veel van dit soort quick wins te vinden. Wist je dat de kleur van de koop-knop in een webshop invloed heeft op de verkoop? Een rode knop in plaats van een groene knop kan een verschil van 30% conversie betekenen. Resultaten verschillen per website en doelgroep, dus je doet er goed aan het voor jezelf te testen.

In deze blog deel ik een quick win waar geen regel code bij komt kijken. Dit is er een die je zelf kan toepassen. Je hoeft alleen je denkpatroon te veranderen.

Binnenstebuiten

Wanneer een bedrijf een website laat ontwikkelen, ligt de focus vaak op het ontwerp en de uitvoering. Past het bij ons? Heeft het een professionele uitstraling? 

Na de oplevering moeten alleen de teksten nog even worden geschreven. Meestal een taak die het bedrijf zelf op zich neemt. Niet gek zou je zeggen, want wie weet er nou meer van het bedrijf dan de ondernemer en werknemers zelf? 

Misschien heb je het zelf ervaren, anders kan ik je zeggen dat het verdomd lastig is om over je eigen bedrijf te schrijven. Je staat er namelijk middenin. Je ziet het bedrijf vanaf de binnenkant, terwijl je doelgroep het bedrijf van de buitenkant bekijkt. 

In mijn ogen is investeren in een goede copywriter altijd een goed idee. Juist omdat een copywriter je bedrijf vanuit de buitenkant bekijkt, net zoals de klant. 

Maar voor de doe-het-zelfers onder ons een gouden tip. 

Het oude denkpatroon

Het uitgangspunt wanneer je over je eigen bedrijf schrijft is: ik moet mijn bezoekers gaan vertellen over mijn bedrijf - waarom mijn bedrijf de beste keus is. Je bedenkt welke kenmerken jouw bedrijf uniek maken. 

Kenmerken die we vaak zien:

‘Wij hebben 15 jaar ervaring.’

‘We zijn ABC-gecertificeerd.’ 

‘Wij zijn gespecialiseerd in XYZ.’

Het probleem met het noemen van kenmerken van je bedrijf is dat je de lezer de taak geeft de kenmerken te vertalen in redenen om met jouw bedrijf in zee te gaan. Welk voordeel biedt 15 jaar ervaring jouw bezoeker? Zij moeten dit nu zelf invullen.

Het noemen van kenmerken kan zelfs averechts werken: “Zij zijn ABC-gecertificeerd, zij zullen dan wel duur zijn.”

Er is een betere manier.

Het nieuwe denkpatroon

Het is veel beter om je bezoekers direct aan te spreken op hun behoeften en problemen. Laat ze zien dat je begrijpt wat er speelt en dat jij de oplossing hebt. Schrijf vanuit het perspectief van de bezoeker. 

Dit is hoe je dat moet doen. 

Wanneer je op het punt staat een tekst te schrijven vanuit de kenmerken van je bedrijf, verplaats je dan in de potentiële klant en stel jezelf de vraag: ‘Wat heb ik er aan?’

Laten we het uitproberen. 

Jij: ‘We zijn ABC-gecertificeerd.’

De bezoeker: ‘Wat heb ik er aan?’

Jij: ‘Dat betekent dat u drie jaar garantie krijgt op alle geleverde diensten.’

Laten we dat kenmerk nu herschrijven naar een voordeel: 

‘Door onze ABC-certificering heeft u drie jaar garantie op alle geleverde diensten.’

of nog persoonlijker

‘Wij staan de komende drie jaar voor u klaar wanneer een probleem zich voordoet.’ 

Wat eerst een kenmerk voor het bedrijf was, is nu een voordeel voor de bezoeker. Met een kleine verandering in je denkpatroon heb je de controle over hoe je bezoeker de kenmerken van je bedrijf interpreteren. Je maakt het een stuk makkelijker voor ze om voor jouw bedrijf te kiezen. 

Het is nu aan jou

Ik wil je uitdagen door je eigen website te lopen en te kijken of je teksten door de wat-heb-ik-er-aan-test komen. Kom je kenmerken tegen vanuit het oude denkpatroon, draai het dan om naar een voordeel. Je zult merken dat de bezoekers sneller tot actie over zullen gaan.

Ron Geertsma

*** Ik ga nog meer quick wins delen. Wil je je ze blijven ontvangen, schrijf je dan hieronder in en wordt een insider. ***

Interessant artikel?

Deel het via social

Insider worden?

Ben jij die ambitieuze ondernemer die het maximale uit online wilt halen? Word een insider en ontvang elke maand inside information in je digitale brievenbus.