Hoe zet je big data of iets kleinere data in voor je website?

Sander de Vries
Sander de Vries - Leestijd: 5 min.

De term ‘big data’ hoor je de afgelopen jaren steeds vaker. Er wordt steeds meer informatie verzameld en daardoor is er ook steeds meer informatie beschikbaar. Maar wat kunnen we ermee? De uitdaging is om die grote hoeveelheden informatie te verwerken en analyseren om nuttige patronen en inzichten te krijgen.

Het idee achter big data is dat je met meer informatie meer kan weten. Zelfs met een klein beetje meer informatie kun je al tot belangrijke inzichten komen. Ook jij kan op die manier big data voor je laten werken. Neem het volgende voorbeeld.

Appels en peren

In een supermarkt worden taarten verkocht. Het gaat om taarten van 30cm in allerlei smaken en de filiaalmanager wil graag weten welke smaak het beste verkoopt. Daarvan moet hij immers genoeg op voorraad hebben. Dat blijkt geen verrassing te zijn: de appeltaart is favoriet.

Dan gaat de supermarkt ook 11cm taarten verkopen. De manager is slim en koopt extra appeltaarten in. Die verkopen het best. Maar wat gebeurt er: de kleine appeltaarten blijven liggen.

Hoe kan dat? Smaakt een appeltaart van 11cm minder goed?

De manager heeft in het bovenstaande voorbeeld een conclusie getrokken: appeltaart is favoriet. Maar de context waarin deze smaak favoriet is, is uiterst belangrijk. Je koopt een 30cm taart voor meerdere mensen. En als meerdere mensen gaan stemmen, komt appeltaart als winnaar uit de bus, terwijl bij bijna niemand de appeltaart op nummer 1 heeft staan. Als je ineens de mogelijkheid hebt om een ‘privétaartje’ te kiezen, kies je voor je eigen favoriet: en dat is niet appeltaart.

Plaats informatie in de juiste context

Het is gemakkelijk om te snel conclusies te trekken uit de data die je hebt. Zeker als die conclusies stroken met je verwachtingen. Meestal zorgt meer data (big data) voor meer inzichten. Maar hoe meer data, hoe rommeliger de data vaak is. Als je uitzoekt onder welke omstandigheden de data verkregen is, kun je echt waardevolle conclusies trekken: appeltaarten verkopen het best mits het om een groepsformaat gaat.

Dit geldt ook voor je website en haar bezoekers. Wie is je doelgroep, waarin zijn ze geïnteresseerd en onder welke omstandigheden? Misschien biedt jouw bedrijf snelle service, maar ook hoge kwaliteit. Het een kan je doelgroep in het voorjaar meer aanspreken, terwijl het ander juist in de winterperiode meer resultaat oplevert. Het is daarom belangrijk dat je weet wat er speelt in het hoofd van je doelgroep. Welke problemen kun je oplossen en welke behoeftes kun je invullen?

Hoe kom ik dan aan goede data?

Je kunt natuurlijk Maurice de Hond opbellen en een uitgebreid onderzoek bestellen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Of je gaat eerst bij jezelf te rade. Jij bent waarschijnlijk al een expert op het gebied van jouw doelgroep. Breng alles wat je van ze weet in kaart, en bedenk hoe jouw diensten ze echt kunnen helpen. Bekijk vervolgens of je website ze daadwerkelijk op hun behoeften aanspreekt.

Om uit te vinden of je bevindingen ook kloppen, kun je zelf kleine tests uitvoeren. Net zoals de verkoop van kleine taarten de supermarktmanager een heleboel inzicht gaf. Voorbeeld: twee verschillende titels boven een pagina.

“Een prachtig bloeiende tuin met weinig onderhoud begint bij een gedegen planning en nauwkeurige uitvoering”

en

“Bloemenpracht in mijn tuin: waar moet ik beginnen?”

Beide titels kunnen boven een pagina over de diensten van een hovenier staan. De een beschrijft waar de pagina over gaat terwijl de ander inspeelt op een vraag in het hoofd van de doelgroep. Welke werkt het beste? Welke zorgt ervoor dat bezoekers doorlezen? Probeer ze uit!

Of het nu om big data voor grote financiële corporates of meer behapbare data voor ondernemers gaat: het begrijpen van de context is cruciaal voor het trekken van juiste conclusies. Begrijp wie je doelgroep is, wat hen drijft en waarom ze bepaalde keuzes maken. Alleen dan kun je ze aanspreken op hun behoeften en ze ook daadwerkelijk tot actie laten overgaan.

Heb je hier vragen over of wil je een keer praten over hoe je dit met jouw website aan kan pakken? Bel of mail mij even via 06 15 88 65 17 of sander@theupside.nl

Interessant artikel?

Deel het via social

Insider worden?

Ben jij die ambitieuze ondernemer die het maximale uit online wilt halen? Word een insider en ontvang elke maand inside information in je digitale brievenbus.