Een internetbureau kiezen? Kijk eerst of het matcht

Ron Geertsma
Ron Geertsma - Leestijd: 4 min.
Photo by Craig Lovelidge

Het is dinsdagochtend 10 uur. Ik zit aan tafel bij een directeur van een prominent b2b-bedrijf. We hebben elkaar ontmoet via een gedeelde kennis en ik ben uitgenodigd om over een nieuwe website te praten. Het was twintig jaar geleden dat hij het bedrijf heeft opgericht. Sindsdien is hij erg succesvol. Hij weet dan ook als geen ander wat goed is voor zijn bedrijf.

Hij vertelt me: “Jullie zijn niet het enige internetbureau waarmee ik aan het praten ben”. Dat is prima. We moedigen het aan om te 'shoppen' tussen verschillende aanbieders om te kijken wat de verschillen zijn.

Hij gaat verder: “In al de jaren sinds ik dit bedrijf ben gestart heb ik tientallen verschillende bureaus gesproken. Ze adviseren zij mij allemaal iets anders. Jij zegt weer iets anders dan het vorige bureau. Hoe weet ik dat wat jij zegt het beste voor mij is?” 

Die opmerking laat me niet meer los. Op dat moment besef ik dat het voor een ondernemer erg moeilijk is om een keuze te maken tussen zoveel bureaus. Hoe weet je welk advies het beste voor jou is?

Na de ontmoeting loop ik het kantoor uit en ik bel mijn compagnon Sander direct op: “We moeten hier iets mee doen. We moeten potentiële klanten de mogelijkheid geven om van de samenwerking te kunnen proeven.”

Strategie als dienst op zichzelf

Een goed internetbureau begint niet direct te tekenen en te programmeren als een nieuw project begint, maar doet eerst een stapje terug om het grotere geheel te bekijken. Een bureau wil weten welke rol de website binnen het bedrijf moet gaan spelen, welke resultaten de opdrachtgever verwacht, wie de doelgroep is en welke waarde het bedrijf aan die doelgroep kan leveren. Met die informatie kan je de strategie van de website vormen. 

Zoals bij de meeste internetbureaus was strategie bij Upside onderdeel van het productieproces. Dat betekent dat je als opdrachtgever de investering al hebt gemaakt. En daar zien Sander en ik een kans liggen.

“Wat nou als we de strategie als een op zichzelf staande dienst aanbieden, zodat de opdrachtgever daarna kan bepalen of hij de uitvoering door ons wil laten doen.”

De roadmap is geboren.

De roadmapsessie

De uitdaging is om de strategie uit het proces te knippen en een dienst op zichzelf te laten zijn. Om ervoor te zorgen dat de nieuwe dienst succesvol is, hebben we een aantal voorwaarden opgesteld:

Het moet een lage instap hebben

We vinden het belangrijk dat de dienst niet te duur is en ook niet teveel tijd kost.

Het moet face-to-face zijn

De roadmap is een voorproefje van een langere samenwerking. We willen dat een klant de kans krijgt om ons te echt te leren kennen. 

Het moet op zichzelf waardevol zijn

Het kan zijn dat na de roadmap de klant besluit dat Upside niet het beste bij zijn bedrijf past. De resultaten van de roadmap moeten daarna wel nog praktisch nut hebben.

We hebben hebben een workshop van drie uur ontwikkelt die aan deze voorwaarden voldoet. In deze roadmapsessie maken we een plan van aanpak voor een succesvolle website. Na de workshop ontvangt de klant een rapport met daarbij het plan van aanpak.

Je gewenste bestemming bereiken

De naam roadmap is een metafoor naar een routekaart die je naar je gewenste bestemming brengt. In ons geval is het een plan van aanpak die je naar je online doelen brengt. Op deze pagina lees je hoe we dat doen. 

Oja, je vraagt je vast af of wij die opdracht voor die website van het prominente b2b-bedrijf hebben gekregen? Natuurlijk hebben we die gekregen ;-). 

Ron Geertsma

Interessant artikel?

Deel het via social

Insider worden?

Ben jij die ambitieuze ondernemer die het maximale uit online wilt halen? Word een insider en ontvang elke maand inside information in je digitale brievenbus.